“Nu voel ik dat ik echt verschil maak”


 

Deze FD Persoonlijk feature met Effective Giving co-founder Robert Boogaard, over Jazi Foundation en de Effective Giving community, werd 9 december gepubliceerd in het FD

(lees het hele artikel >>)

 

Robert Boogaard

Hij wil het filantropiesysteem verbeteren

 

 

‘Kicken was het, ik kreeg zoveel enthousiaste reacties op mijn “doing good better”-presentatie!’ Eind oktober sprak ondernemer Robert Boogaard op het internationale Lang-filantropiecongres in Milaan. Daar ontmoette hij bestuurders van zeer grote internationale goededoelenfondsen. ‘Ze hebben miljarden te besteden. Ik sprak mensen van de Conrad N. Hilton Foundation, van de oprichter van de hotelketen, en van een zeer groot Japans filantropiefonds, de Sasakawa Peace Foundation.’ Boogaard deelde met hen de lessen die hij had geleerd met Jazi Foundation. ‘Wij hebben vooral gedoneerd aan zogeheten vergeten problemen, zoals aan ontworming van kinderen in Afrika, en we hebben hulp geboden aan gehandicapte kinderen in Ghana.’

Boogaard is samen met Peter Groenen oprichter van de Jazi Foundation, een fonds dat zich bij de keuze van doelen richt op maximaal sociaal rendement: een zo groot mogelijk effect per gedoneerde euro.

Rendementsdenken is hem niet vreemd, Boogaard is bestuurder van een privaat investeringsfonds, PCG Investments, ook een fonds van Peter Groenen. De Jazi Foundation besteedt jaarlijks inmiddels 150.000 euro. Een groot deel daarvan wordt besteed aan het bevorderen van effectieve filantropie, waaronder het initiatief EffectiveGiving.nl, een community van filantropen die samen leren om maximaal bij te dragen aan een betere wereld. ‘Wij geven daarnaast nog aan enkele zeer effectieve organisaties, vooral in Afrika. We doneren bijvoorbeeld aan de antiarmoedeorganisatie One Acre Fund, die kleine boeren helpt. In Malawi, Oeganda en Zambia, waar wij de start medegefinancierd hebben, heeft het One Acre Fund in drie jaar tijd 100.000 mensen uit de honger kunnen helpen. Het kan snel gaan!’

Ooit was zijn droom om als ondernemer veel geld te verdienen, om zoveel mogelijk weg te kunnen geven aan goede doelen. ‘Maar nu voel ik dat ik echt verschil maak.’